5 redenen om Google Tag Manager te gebruiken

Voor wie nog nooit van Google Tag Manager hoorde: Google Tag Manager (of kortweg GTM) is een gratis tag management service waarmee je eenvoudig allerlei tags op je website kan plaatsen.

 

Ook nog niet van tags gehoord? Tags zijn kleine stukjes code die je op je website kan plaatsen die informatie sturen naar een derde partij zoals Google Analytics. Denk bijvoorbeeld aan je Facebookpixel of LinkedIn pixel waarmee je de resultaten van je advertenties naar je website monitort. Dankzij deze tags kan je dus je website - of delen daarvan - meten en analyseren. Google Tag Manager stelt je in staat om alle tags in één container aan je website toe te voegen. En dat brengt zo z’n voordelen met zich mee. 

1. Je behoudt een overzicht van alle tags die op je website staan.

Omdat je werkt vanuit één code op één plaats in plaats van losse codes op verschillende plaatsen, kan je in een oogopslag zien welke tags op je website staan. 

 

2. Handige Debug module 

Via de handige voorbeeldmodus kan je elke tag die je instelde, debuggen voor je ze live plaatst. Zo verminder je de kans op fouten. 

 

3. Geen developer meer nodig 

Zonder GTM moet je voor de installatie van elke tag beroep doen op een developer die het dan toevoegt aan de code van je website. Werk je met Tag Manager? Dan voegt de developer éénmalig het Tag Manager script toe en de andere tags beheert de marketeer of sitebeheerder vanuit het platform. 

 

4. Voorgedefinieerde tags

Naast Google Analytics tags kan je via Tag Manager eenvoudig tags van andere populaire diensten an je site toevoegen waaronder AdWords, Facebook, Linkedin…

 

5. Voor elke type website 

Google Tag Manager is een platform waar iedereen mee aan de slag kan. Of je nu een informatieve website of webshop hebt. GTM is er voor elk type website. 

 

Waarom Google Tag Manager gebruiken als ik al Google Analytics heb?

Zolang je niets wil veranderen aan de opzet van je tracking, hoef je in principe de overstap niet te maken.  Maar als je meer statistieken of andere statistieken van je website wenst dan wat Google Analytics standaard voorziet, is het aangeraden om over te stappen naar Google Tag Manager. Je stopt dan je Google Analytics code in je Google Tag Manager container, in plaats van deze rechtstreeks op je website te laten staan. Voor een gebruiker verandert er niets. Ook in Google Analytics zelf blijft je data behouden. Maar hou er wel rekening mee om je oude code te verwijderen, want anders worden gegevens 2 maal geregistreerd en dat willen we natuurlijk niet.

 

Meer weten over welke inzichten je kan verkrijgen met Google Tag Manager? 

Ja, ik wil meer weten over Google Tag Manager.