Wij zijn codekick

Uitgelegd: wat is SEO nu eigenlijk?

Uitgelegd: wat is SEO nu eigenlijk?

02/08/2017

Als men spreekt over zoekmachine optimalisatie, gaat het over het algemeen ook snel over SEO en SEA. Het is echter een misverstand dat deze twee begrippen door elkaar gebruikt kunnen worden. Beiden kunnen een onderdeel zijn van je internet marketingstrategie, maar het zijn twee uiteenlopende zaken. Het is daarom van belang dat het verschil tussen SEO en SEA heel duidelijk is.



Wanneer een surfer een zoekopdracht doet in een zoekmachine verschijnen er twee soorten zoekresultaten: de organische of natuurlijke resultaten links van de pagina (SEO) en de pay-per-click (ppc), ook wel gesponsorde koppelingen genoemd, bovenaan de pagina (SEA – en aangeduid met ‘advertentie’ in het groen)

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO staat eigenlijk voor de zoekmachine optimalisatie in het algemeen en komt van Search Engine Optimization. Het heeft betrekking op zowel de content als de website zelf. Wanneer het om de website zelf gaat is het mogelijk om bijvoorbeeld te zorgen voor de juiste tags. Op die manier valt de SEO-vriendelijkheid van de website behoorlijk te verbeteren en is het dus mogelijk om ervoor te zorgen dat deze zo goed mogelijk gevonden zal worden in een zoekmachine zoals Google.

Het is daarnaast ook mogelijk om gebruik te maken van SEO-vriendelijke teksten. In dit geval gaat het om de content en komen bijvoorbeeld de keywords in beeld. Door een keyword onderzoek te doen is het namelijk mogelijk om erachter te komen op welke woorden er nu eigenlijk gezocht wordt. Wanneer je dit weet kun je ervoor zorgen dat die keywords op de juiste plaats terugkomen op je website. SEO staat dus eigenlijk voor alles wat er mee te maken heeft hoe jouw website wordt gevuld en ingericht, met het oog op de uiteindelijke positie binnen de zoekresultaten.

Zoekmachine adverteren (SEA)

SEA heeft echter veel minder te maken met de eigen website, maar veel meer met de zoekmachine zelf. Deze afkorting staat voor Search Engine Advertising. Dit betekent dat het gaat om het adverteren in de zoekmachine, in plaats van het gevonden worden zelf. 

Wanneer mensen het internet op gaan en daarbij een zoekmachine gebruiken, krijgen ze namelijk de beste resultaten te zien op basis van SEO, maar daarnaast ook een aantal advertenties. Deze betaalde plaatsen kunnen door middel van SEA benaderd worden. Hierbij is het ook van belang om goed te weten wat de belangrijkste en meest interessante keywords zijn.

Het mooie van SEA is namelijk dat de advertenties alleen worden getoond wanneer iemand op deze woorden zoekt.

Wil jij nog meer weten over SEO & SEA? Of wil je er zelf gebruik van maken? Neem dan snel contact met ons op.

 

Vraag hier een vrijblijvende offerte aan